رنگ اپوکسی در گروه رنگ های بسیار مقاوم و باکیفیت شناخته می شود که اگر در سطوح مختلف اجرا گردد، ایمنی آن سطوح را افزایش خواهد داد. رنگ های اپوکسی می توانند در برابر ضربه نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد. مقاومت بالا، طول عمر طولانی و همچنین کیفیت بالای رنگ های اپوکسی، از جمله مهم ترین مشخصه های این رنگ ها است. برای استفاده از رنگ اپوکسی، استفاده از حلال نیز حائز اهمیت است. حلال رنگ اپوکسی، محصولی است که با ساختار شیمیایی خود قادر به حل کردن رنگ اپوکسی در درون خود است. برای آشنایی بیشتر با حلال رنگ های اپوکسی و انواع آن ها این مقاله را بخوانید.

حلال رنگ اپوکسی چیست؟

هر یک از انواع رنگ صنعتی با کمک حلال های مخصوصی رقیق می شوند و می توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. رنگ اپوکسی به دلیل داشتن ترکیبات خاص، می تواند مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. رنگ اپوکسی به دو صورت جامد و مایع در بازار موجود است که برای بدست آوردن رنگ رقیق و قابل اجرا روی سطح، می توان از حلال این رنگ استفاده کرد.

حلال رنگ اپوکسی یک ماده شیمیایی است که به صورت اختصاصی برای رقیق کردن رنگ های اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع حلال می تواند با تاثیر گذاشتن روی رنگ های اپوکسی، ساختار آن ها را تغییر دهد و به بهبود فرآیند اجرای این رنگ ها کمک کند.

حلال رنگ اپوکسی چیست؟

حلال رنگ اپوکسی با چه هدفی استفاده می شود؟

حلال ماده ای است که برای حل کردن یک ماده دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. حلالی که برای رنگ اپوکسی استفاده می شود، می تواند این رنگ را در درون خود حل کند و باعث رقیق شدن رنگ های اپوکسی گردد. به طور کلی، با دو هدف می توان از این نوع حلال استفاده کرد که شامل موارد زیر هستند:

رقیق کردن رنگ اپوکسی

در صورتی که نیاز به رقیق کردن رنگ اپوکسی برای اجرا روی زمین، دیوار و … باشد، می توان از حلال رنگ اپوکسی استفاده کرد. انتخاب بهترین نوع حلال و اضافه کردن آن با درصد مشخص به رنگ های اپوکسی اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چقدر رنگ رقیق تر شود، اجرای آن ساده تر است؛ اما رقیق بودن رنگ می تواند باعث طولانی شدن پروسه خشک شدن آن گردد و مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشد. از این رو باید حلال با توجه به کاربرد مد نظر با درصد مناسب به رنگ اپوکسی اضافه شود.

تمیزکاری سطح

گاهی اوقات ممکن است در حین اجرای رنگ اپوکسی روی زمین، دیوار و بخش های مختلف ساختمان و صنایع دیگر، سطوح خاصی به این رنگ ها آغشته شوند. رنگ های اپوکسی می توانند روی سطح بچسبند و خشک شوند. در چنین شرایطی برای تمیزکاری سطح، باید از غلظت نسبتا بالایی از حلال رنگ اپوکسی استفاده کرد. این حلال بسته به نوع رنگ انتخاب شده، متفاوت خواهد بود.

انواع حلال برای رنگ اپوکسی

حلال های رنگ اپوکسی به عنوان ماده های شیمیایی هستند که برای رقیق سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این حلال ها دارای تنوع زیادی در بازار از نظر برند هستند؛ اما به غیر از این موضوع، می توان آن ها را از نظر ساختار شیمیایی و فیزیکی به انواع زیر تقسیم بندی کرد:

حلال های روغنی

یکی از انواع حلال هایی که برای رنگ های اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند، حلال های روغنی هستند. این حلال ها معمولا با کمک هیدروکربن های آلی غیر اشباع ساخته می شوند و خواص روغنی آن ها، مشهود است. مزیت حلال های روغنی این است که می توانند حجم زیادی از جامدات موجود در رنگ ها را در خود حل کنند. همچنین واکنش این حلال ها به رنگ های اپوکسی بسیار عالی است.

حلال های امولسیونی

یکی دیگر از انواع حلال رنگ اپوکسی، حلال امولسیونی است. این نوع حلال هیدروکربن های روغنی در آب امولسیون شده اند. این حلال ها برخلاف حلال های روغنی آب دوست هستند و می توانند جامدات موجود در رنگ ها را در خود حل کنند. از حلال های امولسیونی بیشتر برای رنگ آمیزی صنعتی و محیط هایی که نیاز به شستشوی آبی دارند، استفاده می گردد.

حلال رنگ اپوکسی با چه هدفی استفاده می شود؟

نکات ایمنی در هنگام استفاده از حلال های اپوکسی

حلال رنگ اپوکسی می تواند در درصدهای مختلف (معمولا 20 الی 30 درصد از کل رنگ) به رنگ اضافه شود و آن را رقیق کند. استفاده از حلال های رنگ اپوکسی می تواند مزیت های زیادی را به همراه داشته باشد و در بسیاری از مواقع نیز انجام این کار ضروری است.

با این حال این حلال ها در بسته بندی های اشتعال زا به بازار عرضه می شوند و استفاده از آن ها نیازمند رعایت یک سری نکات ایمنی است. در غیر این صورت ممکن است استفاده از این حلال ها به سلامت محیط زیست و انسان آسیب بسیار زیادی وارد کند. رعایت نکات زیر برای استفاده از این حلال ها بسیار حائز اهمیت است.

  • حتما در محیطی که تهویه مناسب وجود دارد از حلال مخصوص رنگ اپوکسی استفاده کنید.
  • از ماسک و دستکش مناسب برای استفاده از حلال و رنگ اپوکسی استفاده نمایید.
  • در تماس بودن رنگ اپوکسی با حلال می تواند خطرات زیادی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.
  • تنفس گاز تولیدی توسط حلال مضر است. تا جای ممکن صورت، چشم ها و خودتان را از حلال دور نگه دارید.
  • هرگز بشکه های حلال رنگ اپوکسی را در محیط هایی که خطر اشتعال وجود دارند، قرار ندهید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از حلال های اپوکسی

فارکوهلدینگ؛ متخصص انواع رنگ و کفپوش های اپوکسی

شرکت فارکوهلدینگ، یک شرکت تخصصی در زمینه تولید رنگ و انواع مواد اولیه برای کفپوش های اپوکسی است که با تکیه بر دانش داخلی و تولیدات کشور عزیزمان ایران، توانسته گامی موثر برای تولید کفپوش های اپوکسی ایرانی بردارد. این شرکت در حال حاضر، به یکی از بهترین شرکت های تولید کننده کفپوش اپوکسی با مشخصات عالی و استحکام مکانیکی خوب تبدیل شده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ و کفپوش اپوکسی، می توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط