زمانی که صحبت از ذخیره سازی آب آشامیدنی میشود مخازن مورد نظر چه از نوع فلزی و یا بتنی باید با رنگ هایی پوشش دهی شوند که هیچ نوع ماده سمی را داخل آب منتشر نکنند. در حال حاضر انواع رنگ اپوکسی میتوانند یک سطح نفوذناپذیر ایجاد کنند. رنگ اپوکسی مخازن آب به عنوان یک ماده بسیار مقاوم و با کیفیت کاربردهای فراوانی در این گونه پروژه ها دارد.

در واقع این رنگ ها به دلیل نوع فرمولاسیون و متریالی که در ساخت آنها استفاده شده است علاوه بر سالم نگهداشتن بافت سازه و مخزن هیچ نوع آسیب شیمیایی را به آب های قابل شرب یا آشامیدنی وارد نخواهد کرد.

در ادامه مقاله میخواهیم دو محصول بسیار پرکاربرد که شامل پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب و پوشش های رویه است را بطور کامل از نظر مشخصات فنی شرح دهیم. پس اگر میخواهید مخزن های ذخیره سازی آب را پوشش دهی کنید این مقاله مختص شما می باشد

رنگ اپوکسی مخازن آب آشامیدنی بدون حلال چیست؟

بهتر است تمامی رنگ ها و پوشش هایی که در تماس مستقیم با آب قابل شرب هستند به صورت solvent free یا بدون حلال باشند. در بسیاری از پروژه هایی که رنگ های اپوکسی برای پوشش دهی فلزات فولادی در محیطهای صنعتی مختلف استفاده می شوند غالبا رنگهای اپوکسی و مشتقات آن همگی با حلال های شیمیایی آماده سازی می شوند. اما در مورد رنگ آمیزی مخازن آب آشامیدنی لازم است از رنگ های خاصی تحت عنوان رنگ اپوکسی مخازن آب بدون حلال به کار گرفته شود.

از لحاظ نوع فرمولاسیون ساخته شده از رزین های اپوکسی و هاردنرهای پلی آمین هستند که از یکسری مواد افزودنی غیر سمی برای تکمیل ساخت آنها استفاده شده است. خوشبختانه رنگ های اپوکسی بدون حلال میتوانند در یک محدوده خاص در تماس با مواد اسیدی و قلیایی ضعیف از مخازن محافظت کنند و دچار تخریب ساختاری همچون پوسته شدن و لایه برداری یا جدا شدگی از سطح نشوند.

اگر به دنبال پوشش دهی استخرهای آب هستید میتوانید مقاله رنگ استخری ضد جلبک را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید.

رنگ اپوکسی مخازن آب آشامیدنی بدون حلال چیست؟

پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب؛ اطلاعات فنی و ویژگی ها

پرایمر اپوکسی اولین لایه ای است که پس از آماده سازی سطح کار اجرا میشود. این رنگ ها میتوانند یک بسترسازی مناسب نیز برای پوشش های رویه ایجاد کنند. بسیاری از مخازن معمولا از جنس فلز ساخته میشوند. حال آنکه طیف گسترده دیگر از مواد بتن هستند. این نوع از پرایمرها به دلیل آسیب پذیری بالایی که فلزات دارند روی سطوح آلیاژی اجرا میشوند. مشخصات و ویژگی های پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب شامل موارد ذیل می باشد:

  • رنگدانه اصلی پرایمر به صورت خاکستری تیره است و قبل و بعد از اجرا و زمانی که خشک می شوند نیز این فام ظاهری وجود دارد.
  • جرم در واحد حجم این رنگ ها برابر 1.50 گرم بر سانتی متر مکعب است و همچنین جامد حجمی آنها در حدود 90 درصد میباشد و پس از خشکی کامل نسبت به ضخامت فیلم مرطوب چندان کاهش حجم ندارند.
  • با توجه به آنکه به عنوان پرایمر به کار گرفته می شوند ضخامت آنها حداکثر تا 150 میکرومتر و حداقل 100 میکرومتر است.
  • اگر شما با ضخامت حداقل بخواهید به اجرا این رنگ ها بپردازید می توانید در هر لیتر مساحت 9 m² را پوشش دهی کنید.
  • اصولا رنگ های اپوکسی و مشتقات دیگر آنها زمان خشکی به نسبت طولانی تری دارند. در مورد این رنگ ها نیز حداکثر به 7 روز کامل نیاز داریم.
  • تشکیل شده از 2 جزء جداگانه هستند که با یک نسبت مشخص با یکدیگر ترکیب میشوند. پس از اختلاط کامل حدود 1 ساعت فرصت اجرای آن را داریم.

رنگ ساختمانی و رنگ صنعتی دو محصول پر کاربرد دیگر می باشد که می توانید به مطالعه مقالات مربوطه بپردازید.

پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب؛ اطلاعات فنی و ویژگی ها

پوشش رویه پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب، اهمیت اجرا و مشخصات فنی

با توجه به نوع سطح و ویژگی هایی که در محیط وجود دارد در مواردی لازم است از پوشش رویه رنگ اپوکسی مخازن آب نیز استفاده کنیم. با اعمال این رنگ فرایند مقاوم سازی تکمیل خواهد شد. در واقع پرایمرها تنها یک لایه پشتیبان هستند و اهمیت لایه رویه اپوکسی بسیار بالا می باشد و مانع نفوذ و تماس سیالات با سطح بتن یا فلز خواهد شد. مشخصات این رنگ ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب از نوع رویه رنگ بندی های متعددی دارد.
  • حجم ماده جامد آن ها نیز در مقایسه با زمان اولیه اجرا و حالتی که رنگ مرطوب است تفاوتی ندارد و برابر 97 درصد است.
  • به جهت آنکه پرایمر رنگ اپوکسی مخازن آب از نوع پوشش رویه می تواند روی بتن نیز اجرا شود ضخامت فیلم رنگ تا 5000 میکرومتر نیز قابل افزایش است.
  • جرم در واحد حجم این رنگ ها برابر 1.45 گرم بر سانتیمتر مکعب است.
  • اگر یک ضخامت پایینی را برای اعمال آنها به عنوان مثال 300 میکرومتر در نظر بگیریم در حجم 1 لیتر توانایی پوشش دهی 3 m² و یا بیشتر را دارند.
  • همانند پرایمرهای اپوکسی باید 7 شبانه روز برای خشکی کامل آنها و استفاده از مخزن یا پر کردن آنها فرصت داده شود.
  • در مواردی که احتیاج به اجرای مجدد داشته باشند فواصل زمانی بین اجرای اولیه و ثانویه بر اساس دمای محیط 4 ساعت تا 16 ساعت متغیر خواهد بود.
  • دقت داشته باشیم که این رنگ مخازن آب یک پوشش رویه است و اگر بخواهیم فلزات را رنگ آمیزی کنیم باید سطح فلز ابتدا پرایمر زده شود و سپس این رنگ ها روی کار قرار بگیرند. علاوه بر فلزات سطوح سیمانی و بتن نیز چسبندگی خوبی با این رنگ ها خواهند داشت.

شرکت فارکوهلدینگ عرضه کننده متنوع ترین رنگ های صنعتی و ساختمانی

شرکت فارکوهلدینگ عرضه کننده متنوع ترین رنگ های صنعتی و ساختمانی

مشتریانی که میخواهند پروژه هایی همچون پوشش دهی مخازن آب فلزی یا بتنی را با کیفیت بالا تکمیل کنند شرکت فارکوهلدینگ بهترین و باکیفیت ترین رنگ های اپوکسی را از نوع پرایمیر و پوشش های رویه براساس نوع سطح در اختیار شما قرار میدهند. این رنگ ها دارای استاندارد بین المللی هستند و از طول عمر بلند مدت نیز برخوردار می باشند. در کنار قیمت مناسب، خدمات اجرایی و مشاوره های تخصصی در ارتباط با نوع پروژه ای که در دست اجرا دارید ارائه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط