رنگ آکریلیک ساختمانی به واسطه نوع ساختار و ویژگی‌های منحصر به فرد و ایده‌آلی که دارد به عنوان پرکاربردترین ‌رنگ های ساختمان تلقی می‌شود. امروزه رنگ‌هایی که بیشترین پایداری و مقاومت را نسبت به عوامل محیطی دارند مورد توجه مشتریان و کاربران هستند. اگرچه رنگ‌ ساختمانی تنوع و فرمولاسیون های مختلفی دارند اما پوشش های تولید شده بر پایه مواد آکریلیک یکی از محبوب‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم جزئیات فنی، مشخصات، ویژگی های مهم و کاربردهای رنگ‌های آکریلیک را ذکر کنیم.

نوع ساختار رنگ آکریلیک ساختمانی چیست؟

رنگ آکریلیک ساختمانی یک پوشش نسبتا همه کاره و پرکاربرد در دنیای نقاشی ساختمان است. فرمول شیمیایی آن معمولاً از یک امولسیون پلیمری حاوی مونومرهای اکریلیک، رنگدانه ها، مواد افزودنی و آب تشکیل شده است. اجزای اصلی شامل پلیمرهای اکریلیک است که از استرهای اکریلیک یا استرهای متاکریلیک تشکیل می شوند. این پلیمرها به رنگ اکریلیک خواص منحصر به فردی مانند زمان خشک شدن سریع، انعطاف پذیری و دوام می بخشند.

پلیمرهای اکریلیک از اسید اکریلیک یا متاکریلیک اسید مشتق می‌شوند که برای تشکیل زنجیره‌های طولانی از واحدهای تکراری به نام پلیمر به وجود می آیند. این پلیمرها به صورت ماده چسبناک در رنگ عمل می‌کنند و ذرات رنگدانه را در کنار هم نگه می‌دارند و پس از خشک شدن به سطح می‌چسبند.

رنگدانه ها ذرات جامد ریز آسیاب شده ای هستند که رنگ و ساختار رنگ را ایجاد می کنند. آنها در داخل امولسیون پلیمری پراکنده می شوند تا رنگ به آن شدت خلوص یا قوام مورد نظر برسد. افزودنی هایی مانند سورفکتانت ها، غلیظ کننده ها و تثبیت کننده ها نیز ممکن است برای بهبود جریان، بافت و پایداری رنگ گنجانده شوند. آب به عنوان یک حلال برای نگه داشتن رنگ به صورت مایع قبل از اجرا و تسهیل قابلیت پخش آن استفاده می شود.

نوع ساختار رنگ آکریلیک ساختمانی چیست؟

نحوه اختلاط رنگ آکریلیک ساختمانی و آماده سازی آن

رنگ آکریلیک ساختمانی معمولا به صورت تک جزئی عرضه می‌شود. اما به دلیل غلظت به نسبت بالایی که قبل از اجرا دارند باید آنها را با سیالات آب ترکیب کنیم تا به آن قوام، غلظت یا الاستیسیته مناسب برسند. فرایند اختلاط باید بر اساس حجم مورد نیاز رنگ انجام شود. معمولاً سیالات آب بر اساس معیارهای گوناگون مانند نوع سطح، سختی و زبری آن، دمای محیط و دیگر المان‌ها به رنگ پایه یا اصلی اضافه می‌شود.

برای آنکه بتوان به غلظت متعادلی از رنگ آکریلیک ساختمانی رسید به ازای هر سه واحد رنگ یک واحد آب اضافه می‌شود اما باز هم باید شرایط محیط را در نظر بگیریم و نمی‌توان یک نسخه کلی آماده‌سازی برای این رنگ‌ها ذکر کرد. در مورد سایر محصولات مانند کفپوش اپوکسی که می‌توانند در کاربری‌های کفپوش اپوکسی پارکینگ، کفپوش اپوکسی کارگاه صنعتی باشند به دلیل چند جزئی بودن رنگ رعایت نسبت اختلاط بسیار اهمیت دارد.

نحوه اختلاط رنگ آکریلیک ساختمانی و آماده سازی آن

ویژگی‌های بهترین رنگ آکریلیک ساختمانی

رنگ آکریلیک ساختمانی دارای چندین ویژگی کلیدی است که به محبوبیت و کارایی آن کمک می کند.

  • تطبیق پذیری

رنگ اکریلیک را می توان بر روی سطوح مختلف از جمله دیوار خشک، چوب، بتن و حتی فلز اعمال کرد و آن را برای انواع پروژه ها و سطوح پرکاربرد می کند.

  • خشک شدن سریع

یکی از مزیت های اصلی رنگ اکریلیک زمان خشک شدن سریع آن است. این اجازه می دهد تا چندین لایه در یک روز اعمال شود و زمان کلی پروژه کاهش یابد.

  • دوام

رنگ اکریلیک یک پیوند قوی با سطح ایجاد می کند و پوششی بادوام به وجود می آورد که در برابر خرد شدن، ترک خوردن و محو شدن در طول زمان مقاومت می کند. این دوام آن را برای مناطق پرتردد یا فضاهایی که مستعد ساییدگی هستند ایده آل است.

  • سهولت تمیز کردن

رنگ آکریلیک ساختمانی بر پایه آب اما بسیار سخت است که تمیز کردن آن آسان می باشد. بنابراین اگر آلودگی‌های مختلفی را روی دیوار ببینید با ساده‌ترین ابزار می‌توان به یک دیوار شفاف و پاک رسید.

  • گزینه های رنگ

رنگ اکریلیک در طیف گسترده ای از رنگ ها و روکش ها، از جمله مات و براق وجود دارد که امکان سفارشی سازی را برای مطابقت با هر طرح زیبایی شناختی یا طراحی فراهم می کند.

  • بوی کم

رنگ اکریلیک ساختمان در مقایسه با رنگ های روغنی بوی کمتری دارند و کار با آنها را به خصوص در فضاهای بسته ساده تر می کند.

  • مقاومت در برابر محو شدن

رنگ اکریلیک به دلیل مقاومت عالی در برابر نور شناخته شده است، به این معنی که در تماس با نور خورشید محو نمی‌شود و آن را برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب می کند.

  • مقرون به صرفه

رنگ اکریلیک معمولاً مقرون به صرفه تر از رنگ های روغنی است. در نتیجه می‌توانید مساحت‌های بسیار بالا در پروژه‌های گوناگون را با یک قیمت و هزینه مناسب تکمیل و به اتمام برسانید. از طرفی مشتقات دیگری همچون عایق رطوبتی آکریلیک نیز فرموله شده است که کاربری‌های متفاوتی دارند.

ابزارهای مناسب برای استفاده از رنگ‌های آکریلیک

ابزارهای مناسب برای استفاده از رنگ‌های آکریلیک

رنگ آکریلیک ساختمانی جزو پوشش‌های سهل‌الاجرا است. یعنی شما می‌توانید با ابزارهای ساده نیز به اعمال آنها روی سطح دیوار بپردازید. ابزارهایی همچون قلم مو، غلطک و در مواردی اسپری ها نیز بسیار کاربردی هستند. استفاده صحیح از این ابزارها اهمیت دارد چرا که در کنار خرید انواع رنگ‌های استاندارد باید برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای اصولی نیز داشته باشیم. اگر شما رنگ‌ها را به درستی با سیالات آب ترکیب نکنید یا اینکه وسیله نقاشی ساختمان که می‌تواند در انواع سینی رنگ، الیاف فرچه‌ها و غلطک‌ها طبقه‌بندی شوند مناسب نباشند کیفیت و نتیجه قابل قبولی را نخواهیم داشت. لذا کیفیت رنگ در کنار اجرای اصولی بسیار تعیین کننده می‌باشد.

فروش انواع رنگ ساختمان در شرکت فارکوهلدینگ

شرکت فارکوهلدینگ یکی از معتبرترین مراکزی است که طیف گسترده ای از انواع رنگ‌های ساختمانی، عایق‌های رطوبتی، کفپوش‌ها و رنگ‌های صنعتی را با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در کنار خدمات فروشی که این شرکت دارد مراحل اجرا را نیز متناسب با شرایط پروژه و نوع محیط بر عهده دارد. شما می‌توانید به منظور خرید رنگ‌های ساختمانی با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید تا جامع‌ترین راهنمایی ارائه شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط