پشت بام یک ساختمان به دلیل آنکه در تماس با عوامل آسیب زای محیطی نظیر رطوبت قرار دارد حتما باید با انواع عایق رطوبتی پشت بام مقاوم سازی شود. این عایق ها میتوانند یک سطح نفوذناپذیر و ایده آل را بوجود آورند تا هزینه های تعمیر و نگهداری و تخریب ساختاری پشت بام سازه کاهش یابد.

امروزه ساختارها و فرمولاسیون های مختلفی از انواع عایق های رطوبتی تولید شده است که با نمونه های قدیمی فاصله بسیاری دارد. در این مقاله می خواهیم دقیقا در مورد همین محصول صحبت کنیم و در ارتباط با انواع، ویژگی ها و طریقه اجرای آنها نیز اطلاعات کاربردی ارائه دهیم. پس اگر می خواهید پشت بام ساختمان خود را عایق کاری کنید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه فرمائید.

انواع عایق رطوبتی پشت بام

رنگ عایق رطوبتی پشت بام یک جزء ضروری در حفظ یکپارچگی ساختمان در برابر آسیب آب است. انواع مختلفی از رنگ های ضد آب پشت بام در بازار موجود است که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. آشنایی با انواع مختلف آن ها می تواند به شما کمک کند تا مناسب ترین گزینه را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید.

  1. پوشش پشت بام اکریلیک

پوشش پشت بام اکریلیک از رایج ترین انواع عایق رطوبتی است که برای پشت بام ها استفاده می شود. آنها بسیار تطبیق پذیر هستند و می توانند روی مواد مختلف پشت بام از جمله فلز، بتن و آسفالت استفاده شوند. عایق رطوبتی اکریلیک یک غشای بدون درز را تشکیل می دهند که محافظت عالی در برابر آب ایجاد می کند و در عین حال مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را نیز ارائه می دهد که به افزایش طول عمر پشت بام کمک می کند. به دلیل الاستیسیته مناسب به عنوان چسب عایق رطوبتی پشت بام نیز شناخته می‌شوند.

عایق رطوبتی پشت بام پلی یورتان

  1. عایق رطوبتی پشت بام پلی یورتان

عایق رطوبتی پلی یورتان دارای خواص ضد آب عالی و چسبندگی بالا به سطوح مختلف پشت بام هستند. آنها یک غشای سخت، نفوذناپذیر و بادوام را ارائه می کنند که می تواند در شرایط آب و هوایی پر تلاطم از جمله باران شدید، برف و تگرگ مقاومت کند. پوشش های پلی یورتان به دلیل عملکرد فوق العاده و پایداری بالا معمولا برای پشت بام های مسکونی و تجاری استفاده می شود. مشتقات گوناگونی برای آن وجود دارد که می‌توان به عایق پلی یورتان شفاف، عایق پلی یورتان رنگی و همچنین عایق فوم پلی یورتان اشاره کرد.

  1. عایق های پشت بام سیلیکون

عایق رطوبتی پشت بام سیلیکون به دلیل دوام و انعطاف پذیری استثنایی خود شناخته شده اند. آنها یک سد محافظ ایجاد می کنند که در برابر آب انباشته شده و دمای شدید مقاوم است. پوشش های سیلیکون برای پشت بام های مسطح یا کم شیب ایده آل هستند و اغلب به دلیل عملکرد طولانی مدت و سهولت اجرا انتخاب می شوند.

  1. پوشش های قیری پشت بام

پوشش های قیری پشت بام از ترکیبات قیر و مواد افزودنی مختلف ساخته می شوند. آنها معمولاً به عنوان یک مایع سرد و گرم اجرا استفاده می شوند و پس از پخت یک غشای انعطاف پذیر و محکم تشکیل می دهند. پوشش های قیری در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند و می توانند به طور موثر ترک ها و شکاف های سطح پشت بام را ببندند. آنها در پشت بام های مسطح استفاده می شوند و گزینه ای مقرون به صرفه برای ایجاد یک سطح ضد آب هستند.

پوشش های قیری پشت بام

ویژگی‌های عایق رطوبتی پلیمری پشت بام

ویژگی‌های متنوعی را می‌توان برای انواع عایق رطوبتی پشت بام ذکر کرد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • فرمولاسیون‌های جدید انواع عایق رطوبتی پشت بام صرفه اقتصادی بالایی دارند یعنی می توانند در پروژه هایی با مساحت به نسبت بالا مصرف کمتری داشته باشند. البته این موضوع بستگی به آماده سازی سطح کار و جلوگیری از هدر رفت رنگ در فرایند اجرا دارد.
  • برخی از مدلهای این رنگ ها قابلیت پل زدن به ترک های حدودا 1 میلی متر را دارند. بنابراین این ویژگی ارزشمند شرایطی را فراهم خواهد کرد تا تمام نقایص و عیوب ساختاری سطح با این رنگ ها ترمیم و اصلاح شود.
  • علاوه بر آنکه دارای خاصیت عایق رطوبتی با نفوذ ناپذیری ایده آل هستند از مقاومت مکانیکی مناسبی نیز برخوردار می باشند. یعنی رفت و آمد عوامل انسانی روی این عایق ها باعث ترک، پوسته شدن و شکستگی لایه چسبیده به سطح نمیشود.
  • از مواد شیمیایی آسیب زا که میتواند به محیط زیست صدمه وارد کند ساخته نشده اند. بنابراین این رنگ ها اگر به درستی با حلال های مناسب خود ترکیب شوند و با تجهیزات مخصوص نیز روی سطح قرار بگیرند خطری را برای عوامل اجرایی ندارند.
  • عایق رطوبتی پشت بام پلیمری اکثرا بصورت سرد اجرا هستند. یعنی احتیاج به حرارت دهی ندارند. برخلاف انواع عایق های قیری قدیمی که لازم بود, آنها را با حرارت دهی به حالت مذاب در بیاورند در مورد این عایق ها این موضوع وجود ندارد.

نکات اجرایی عایق رطوبتی پشت بام

اگر از انواع عایق رطوبتی آکریلیک برای پوشش دهی بام ساختمان استفاده می‌کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که این عایق ها امکان دارد به صورت لایه ای با استفاده از یک غشای اضافی از جنس مش یا فایبرگلاس اعمال شوند. به این صورت که شما باید یک پوشش را بر روی بام ساختمان در مساحت اندک اعمال کنید و سپس یک لایه مش یا فایبرگلاس روی سطح قرار دهید و بعد از آن نیز مجددا یک پوشش نهایی را روی لایه های زیرین اجرا کنید.

با این کار هم مقاومت ضد رطوبتی عایق را افزایش داده اید هم اینکه آنها را در برابر اعمال نیروی مکانیکی مستحکم ساخته اید. در مورد انواع عایق های دیگر بسته به نوع و ساختاری که دارند می توانند به شکل تک لایه ای نیز با یک ضخامت معین اعمال شوند. توجه به دمای محیط، شرایط آب و هوایی مساعد همگی عواملی هستند که باید در زمان شروع پروژه جزء اولویت های کاری قرار دهید.

اگر سطح بام ساختمان دارای انواع عایق های قدیمی مانند ایزوگام است ممکن است لازم باشد که این پوشش های قدیمی و تخریب شده برداشته شوند. اما برخی از آن ها نیز توانایی آن را دارند که به عنوان عایق رطوبتی پشت بام روی ایزوگام استفاده شوند. اما این موضوع به ندرت پیش می آید. یعنی در اغلب موارد پوشش های قدیمی کاملا برداشته میشوند.

نکات اجرایی عایق رطوبتی پشت بام

فروش باکیفیت ترین عایق های رطوبتی در شرکت فارکوهلدینگ

مشتریانی که به دنبال انواع عایق رطوبتی با کیفیت، به صرفه و با قدرت پوشش دهی بالا هستند شرکت فارکوهلدینگ می تواند متنوع ترین محصولات را در اختیار شما قرار دهد. کارشناسان ما بر اساس نوع پروژه ای که پیش رو دارید بهترین عایق رطوبتی پشت بام را به شما معرفی می کنند. از طرفی مسئولیت اجرا نیز کاملا به عهده تکنیسین ها و تیم کاری این شرکت میباشد و شما میتوانید یک عایق کاری بسیار ایده آل، استاندارد و با طول عمر بالا را داشته باشید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط