فرآیند عایق کاری یکی از فرآیندهای ضروری برای محافظت از ساختمان‌های مختلف در برابر نفوذ آب و رطوبت است. بدون انجام عایق کاری، به راحتی سازه مورد نظر در اثر قرارگیری در معرض عوامل مخرب دچار آسیب شده و کیفیت خود را از دست خواهد داد. این موضوع در نهایت به نیاز به بازسازی می‌انجامد و هزینه‌های زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. عایق رطوبتی مایع، نسل جدیدی از انواع عایق‌های رطوبتی موجود در بازار است که برخلاف عایق‌های رطوبتی پیش ساخته همچون ایزوگام، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد. برای آشنایی با این نوع عایق، مزایا و نحوه اجرای آن، این مقاله را بخوانید.

عایق رطوبتی مایع چیست؟

عایق رطوبتی مایع همانطور که از نامش مشخص است، یک نوع ماده خاص است که با ترکیبی از مواد پلیمری، نانو و حلال‌های بر پایه آب و یا مواد نفتی ساخته می‌شود و می‌تواند پس از اجرا در سطح مورد نظر، نقش مهمی را در افزایش مقاومت سطح مورد نظر در برابر رطوبت داشته باشد. این نوع عایق در حال حاضر جایگزین عایق‌های رطوبتی پیش ساخته مانند ایزوگام شده و توانسته نیازهای بسیاری از صنایع را به عنوان عایق باکیفیت برطرف کند.

انواع عایق رطوبتی مایع

عایق‌های رطوبتی مایع می‌توانند بر پایه ماده‌های مختلفی تولید شوند و طبیعتا همین موضوع روی خواص و ویژگی‌های این نوع عایق‌ها تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. متداول‌ترین انواع عایق‌های رطوبتی مایع موجود در بازار شامل عایق‌های زیر هستند:

 

  • عایق رطوبتی مایع نانو

یکی از متداول‌ترین انواع عایق‌های رطوبتی موجود در بازار، عایق رطوبتی نانو است. این نوع عایق که بر پایه مواد بسیار ریز نانو تولید شده است، دارای قدرت بسیار بالایی برای اجرا بوده و می‌تواند منافذ ریز را نیز پوشش دهد. عایق رطوبتی نانو با نام عایق سفید نیز شناخته می‌شود و به واسطه عملکرد مناسب، طول عمر بالا و عملکرد مناسب می‌تواند به عنوان عایق رطوبتی استخر، پشت بام و سازه‌های مختلف دیگر نیز شناخته شود.

  • عایق رطوبتی بر پایه سیمان

عایق رطوبتی مایع بر پایه سیمان به دو صورت تک جزئی و دو جزئی در بازار موجود است. این نوع عایق‌ها می‌توانند با سیالات آب رقیق شوند تا بتوانند پس از آماده سازی به یک مایع روان تبدیل شوند. در نهایت مانند یک عایق مایع روی سطح مورد نظر اجرا خواهند شد. عایق رطوبتی پایه سیمان دارای چسبندگی بسیار بالایی بوده و پس از اجرا در محیط، می‌تواند یک فیلم رنگ بسیار قوی و نفوذناپذیر را به وجود آورد.

انواع عایق رطوبتی مایع

  • عایق رطوبتی پلی یورتان

پلی یورتان یا پلی اورتان، نوعی عایق رطوبتی است که از ترکیب پلی آمین و ایزوسیانات تشکیل می‌شود. این نوع عایق کاربردهای مختلفی در صنایع متفاوت دارد و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین عایق‌های رطوبتی موجود در بازار شناخته می‌شود. عایق رطوبتی پلی اورتان می‌تواند برای صنایع کشتی سازی و سازه‌های صنعتی که دارای قدمت بالایی هستند، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان به عنوان یک عایق بسیار باکیفیت برای پوشش دهی استخرها، حمام‌ها و بام‌های ساختمان نیز از آن استفاده نمود.

مزایای استفاده از عایق مایع رطوبتی

استفاده از عایق رطوبتی به عنوان جایگزین ایزوگام و قیر گونی باعث شده تا بتوان شاهد مزایای متنوعی بود. این نوع عایق دارای قدرت چسبندگی بسیار بالا، دوام حداکثری و همچنین زیبایی بسیار فوق العاده است. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از عایق‌های مایع رطوبتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. کیفیت بسیار بالا از نظر ساخت

عایق رطوبتی مایع جدید یک نوع محصول باکیفیت است که با فرمولاسیون پیشرفته و تجهیزات حرفه‌ای تولید می‌شود. از این رو این نوع عایق می‌تواند با پوشش دهی استاندارد خود، یک انتخاب بسیار عالی باشد.

2. ثبات رنگ

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها و ویژگی‌های عایق رطوبتی مایع، ثبات رنگ آن است. رنگدانه‌های به کار رفته در این نوع عایق می‌توانند در طول سالیان دراز مقاومت خود را به بهترین شکل حفظ کنند و دچار کهنگی نشوند.

3. انعطاف پذیری بالا برای اجرا

عایق رطوبتی مایع انعطاف پذیری بالایی برای اجرا دارد. به دلیل مایع بودن این نوع عایق به خوبی در سطح کار پخش می‌شود و اجرای آن را ساده‌تر خواهد کرد.

4.     مقاومت بالا در برابر uv

اغلب سازه‌هایی که با عایق رطوبتی مایع پوشانده می‌شوند، در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. از این رو باید این نوع عایق بتواند در تماس با نور خورشید باشد، اما دچار تخریب و آسیب نشود.

5. ایمن بودن

عایق رطوبتی مایع غیر سمی است و می‌تواند ایمنی بالایی نیز داشته باشد. ایمن بودن این نوع عایق باعث شده تا هیچ آلودگی جدی را برای محیط زیست به همراه نداشته باشند.

6. ایجاد سطح یکدست و هموار پس از اجرا

با وجود تمامی مزایای ذکر شده، این مزیت عایق مایع رطوبتی مهمترین است. این نوع عایق می‌تواند سطح یکدست و هموار را پس از اجرا به وجود آورد. از این رو در زیبایی ظاهری سازه نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند‌.

مزایای استفاده از عایق مایع رطوبتی

نحوه اجرای عایق رطوبتی مایع

برای اجرای عایق رطوبتی مایع در اولین قدم نیاز به آماده سازی سطح است. فرقی نمی‌کند که این نوع عایق برای پوشش دهی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا پشت بام. در هر صورت باید سطح به کامل پاکسازی شود تا بتوان عایق را به صورت ایمن مورد استفاده قرار داد و از چسبندگی حداکثری آن بهره مند شد. پس از آماده سازی سطح و پاک کردن هر گونه رد چربی و گرد و غبار از روی سطح، می‌توان عایق را با کمک تجهیزاتی همچون قلمو و یا غلطک روی سطح اجرا نمود.

دستورالعمل اجرایی هر یک از انواع عایق رطوبتی جدید توسط شرکت تولید کننده مشخص شده است و لازم استفاده که مصرف کنندگان این نوع عایق‌ها، حتما با توجه به جزئیات اعلام شده از سوی تولید کننده، عایق مایع رطوبتی را به اجرا در آورند. تا زمان پخت نهایی، اجرای لایه بعدی و یا بهره برداری از محیط ممنوع است. با توجه به تنوع مواد اولیه استفاده شده برای ساخت عایق‌های رطوبتی، زمان پخت نهایی و خشک شدن متفاوت است. از این جهت پیروی از دستورالعمل تولید کننده این محصول اهمیت بسیار زیادی دارد.

فارکوهلدینگ و انتخاب بهترین عایق‌های رطوبتی مایع

عایق رطوبتی پشت بام مایع به واسطه عملکرد مناسب و قدرت چسبندگی بالا می‌تواند از سازه محافظت حداکثری داشته باشد. شرکت فارکوهلدینگ ارائه دهنده بهترین محصولات تولید شده به عنوان عایق است تا بتوان سازه‌های مختلف را با ایمنی بالایی عایق کاری کرد. اگر نیاز به عایق نانو پشت بام دارید و اطلاعاتی در مورد انتخاب بهترین این عایق‌ها ندارید، می‌توانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

پست های مرتبط