کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان دو نمونه از بهترین کفپوش های صنعتی هستند که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این دو نوع کفپوش با ساختار متفاوت، ولی با عملکردی مناسب در محیط های صنعتی و خانگی قابل استفاده اند. اگر قصد خرید کفپوش اپوکسی یا پلی اورتان را دارید، احتمالا این سوال برای شما مطرح شده که تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان چیست؟ از جنبه های مختلفی می توان این دو نوع کفپوش را با هم مقایسه کرد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی از ترکیب هاردنر و رزین ساخته می شود و می تواند در صنایع سنگین مانند ساخت ماشین آلات، تولید عمومی، تدارکات و … استفاده شود. در واقع در صورتی که نیاز به استفاده از کفپوش های مقاوم به وزن های بالا باشد، می توان کفپوش اپوکسی را انتخاب کرد. این نوع کفپوش بسیار سخت است و مقاومت و دوام فشاری بالایی دارد. برای مناطق مرطوب نیز می توان از کفپوش های اپوکسی استفاده کرد که در شرایط مرطوب، مقاوم تر هستند. چسبندگی عالی در سطوح بتنی از جمله ویژگی های این کفپوش ها محسوب می شوند.

کفپوش پلی اورتان چیست؟

کفپوش پلی اورتان یکی از انواع کفپوش های انعطاف پذیر است که می تواند در برابر خراش مقاومت خوبی از خود نشان دهد. این نوع کفپوش برای پارکینگ های چند طبقه انتخاب بسیار خوبی است. کفپوش پلی اورتان به عنوان یک لایه ضد آب شناخته می شود و می تواند از ترک های بتن جلوگیری کند. در صورتی که نیاز به استفاده از کفپوش های مقاوم به مواد شیمیایی است، می توان از کفپوش های پلی اورتان استفاده کرد.

7 تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی از جنبه های مختلفی با یکدیگر مشابه هستند. هر دو مقاومت خوبی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند و ماندگاری و دوام آن ها بالاست. اما اگر با دقت به جزئیات این دو نوع کفپوش نگاه کنیم، متوجه تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان خواهیم شد. از جنبه های مختلفی می توان تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان را بررسی کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

1. میزان انعطاف پذیری

میزان انعطاف پذیری، مهم ترین تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان است. کفپوش اپوکسی سخت تر از کفپوش پلی اورتان است. از این رو در مواقعی که نیاز به استفاده از کفپوش های انعطاف پذیر می باشد، می توان از کفپوش های پلی اورتان استفاده کرد؛ اما در صورتی که نیاز به استفاده از کفپوش های سخت و مقاوم است، کفپوش های اپوکسی انتخاب بهتری محسوب می شوند.

2. حساسیت به رطوبت

اگرچه پس از اجرای کفپوش پلی اورتان، شاهد مقاومت آن در برابر رطوبت هستیم؛ اما قبل از اجرا، حتما باید از عدم وجود رطوبت در سطح اطمینان حاصل کنیم. وجود رطوبت در سطح برای اجرای کفپوش های پلی اورتان باعث ایجاد سوراخ سوزنی، چین و چروک در سطح بالایی، حباب و … می شود. همچنین ممکن است کفپوش از روی سطح بتنی بلند شود. اگرچه کفپوش اپوکسی هم برای اجرا به رطوبت حساس است، اما حساسیت آن به اندازه کفپوش پلی اورتان نیست.

3. زمان پخت

کفپوش پلی اورتان نسبت به کفپوش اپوکسی سریع تر پخته می شود. به طوری که کفپوش های اپوکسی حدود   یک هفته زمان نیاز دارند تا آماده شوند و مورد استفاده قرار گیرند، ولی زمان آماده شدن کفپوش های پلی اورتان ساعت ها است. از این رو در صورتی که نیاز به تحویل پروژه ها در مدت زمان کوتاهی باشد، می توان از کفپوش پلی اورتان استفاده کرد. با این حال باید توجه داشت که بالا بودن سرعت اجرای کفپوش پلی اورتان نیاز به تخصص و تجربه را برای اجرا چندین برابر افزایش می دهد.

4. قیمت

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از نظر قیمت، یکی از مهم ترین فاکتورها برای خرید این کفپوش ها است. کفپوش پلی اورتان دارای مواد اولیه گران تری نسبت به کفپوش های اپوکسی است. همین موضوع باعث شده تا اجرای کفپوش های اپوکسی در محیط های صنعتی با متراژ بزرگ، از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد. با این حال باید توجه داشت که طول عمر کفپوش های پلی اورتان تقریبا دو برابر اپوکسی است. همین موضوع صرفه اقتصادی اجرای این دو نوع کفپوش را یکسان می کند.

5. مقاومت در برابر اسید و مواد شیمیایی

تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان از نظر مقاومت در برابر اسید و مواد شیمیایی بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی، کفپوش های پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر خوردگی، مواد معدنی، قلیایی و … از خود نشان می دهند. اما حساسیت کفپوش های اپوکسی در برابر این مواد شیمیایی چندان قابل قبول نیست.

6. میزان مقاومت در برابر گرما

کفپوش پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما و شوک حرارتی از خود نشان می دهد. به طوری که میزان مقاومت این کفپوش ها در برابر حرارت، حدود 120 درجه سانتی گراد می باشد. اما مقاومت حرارتی کفپوش پلی اورتان حدودا نصف این مقدار و 65 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود.

7. مقاومت در برابر ترددهای بالا

یکی دیگر از جنبه هایی که برای تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان باید به آن توجه کنید، میزان مقاومت این کفپوش ها در برابر ترددهای بالا است. به طور کلی، کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان مقاومت خوبی در برابر تردد دارند؛ اما کفپوش رزین اپوکسی به دلیل اینکه سطح صاف و قابل اطمینان را روی کف به وجود می آورد؛ می تواند در مواجهه با ترافیک دائمی عابران پیاده، تجهیزات چرخدار و پالت های سنگین صنعتی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

کفپوش اپوکسی چیست؟

فارکوهلدینگ؛ مجری انواع کفپوش اپوکسی و پلی اورتان

اجرای صحیح کفپوش اپوکسی و پلی اورتان اهمیت زیادی روی کیفیت و ماندگاری آن ها دارد. همچنین مواد اولیه ای که برای اجرای این نوع کفپوش ها مورد استفاده قرار می گیرند، تاثیر زیادی روی کیفیت و ماندگاری آن ها خواهند داشت. فارکوهلدینگ، تولید کننده و مجری انواع کفپوش اپوکسی و پلی اورتان با بهترین کیفیت و استانداردهای به روز جهانی است. با توجه به تفاوت کفپوش اپوکسی و پلی اورتان و دریافت مشاوره برای اجرای هر یک از آن ها، می توانید از خدمات این شرکت برای اجرا و نصب کفپوش های اپوکسی استفاده نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط