بتن ریزی یکی از اقدامات ضروری در امر ساختمان سازی است که با کمک روش های مختلف قابل انجام است. یکی از ویژگی های بتن، سخت شدن سریع آن است که باعث شده تا اجرای آن در کف زمین کمی سخت شود. با این حال با وجود دستگاه هایی که امکان بتن ریزی را به صورت سریع تر فراهم می کنند و سطح صیقلی و عالی را در اختیار می گذارند، دیگر این محدودیت نیز برای ما مشکل ساز نخواهد بود. بتن ریزی با ماله پروانه، یکی از روش های بتن ریزی است که با کمک دستگاه ماله پروانه ای انجام می شود و سطحی بسیار صاف و جذاب را در اختیار ما قرار خواهد داد.

بتن ریزی با ماله پروانه ای چیست؟

عملیات بتن ریزی باید به صورت سریع و ایمن انجام شود تا بتوانیم به بهترین شکل بتن را روی سطوح مختلف پخش کنیم. با این حال ساختار بتن به گونه ای است که می تواند در اثر گذر زمان خشک شود و دیگر انعطاف پذیری مناسبی برای اجرا در سطح نداشته باشد. از طرفی صاف و یکدست کردن بتن روی سطح می تواند اهمیت بسیار زیادی را به همراه داشته باشد که با وجود دستگاه ماله پروانه ای، تمامی این دغدغه ها برطرف می شود.

دستگاه ماله پروانه ای، یک دستگاه با موتور الکتریکی است که در آن چند ماله پروانه ای به صورت یکنواخت در حال چرخش هستند. پس از ریختن بتن روی سطح، این ماله پروانه ای روی سطح قرار می گیرد و باعث پخش بتن خواهد شد. بتن ریزی با ماله پروانه ای، روشی ساده و در عین حال کارآمد برای بتن ریزی در سطوح مختلف است که توانسته مزیت های زیادی را از آن خود کند.

بتن ریزی با ماله پروانه ای چیست؟

مراحل بتن ریزی کف با ماله پروانه ای چگونه است؟

برای انجام بتن ریزی کف با ماله پروانه ای ، در ابتدا باید تجهیزات مناسب مانند بتن آماده شده، ماله پروانه و … آماده شوند. انتخاب دستگاه مناسب برای بتن ریزی با ماله پروانه ، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که این دستگاه ها دارای الگوهای متفاوتی اند و نحوه استفاده از آن ها نیز می تواند متفاوت باشد. از این رو باید برای توزیع بهتر بتن در سطح، از ماله پروانه ای مناسب نیز استفاده کرد.

سطحی که قرار است بتن ریزی شود باید منظم و خالی از هر گونه ذرات، گرد و غبار و چربی ها باشد. پاکسازی سطح مورد نظر برای اجرای بتن ریزی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتما تمامی آلودگی ها از روی سطح پاک شوند. پس از آماده سازی سطح، بتن ریزی آغاز می شود. پس از بتن ریزی، می توان با ماله پروانه ای بتن را در کف زمین پخش و صاف کرد. عملیات بتن ریزی و صاف کردن آن با ماله پروانه ای در دو مرحله مختلف انجام می شود.

در مرحله اول، نیاز به هموارسازی سطح است که برای این کار باید حتما سینی یا تیغه هایی که مخصوص هموارسازی هستند در زیر دستگاه ماله پروانه ای قرار بگیرند. سپس سطح در چند مرحله با دستگاه پیموده می شود تا در نهایت پستی و بلندی های بتن هموار شوند و سطح آماده پرداخت گردد. در مرحله دوم لازم است که پرداخت نهایی انجام شود. در این مرحله، سینی از دستگاه ماله پروانه ای جدا خواهد شد و تیغه ها روی دستگاه نصب می شوند. سپس با پیمایش سطح با کمک دستگاه، می توان سطح بتن را یکدست و یکنواخت نمود.

مزایای استفاده از ماله پروانه ای برای بتن ریزی

استفاده از ماله پروانه ای برای بتن ریزی می تواند مزیت های زیادی را به همراه داشته باشد. به ویژه برای پروژه های بزرگ که ماله کشی دستی کار سخت و پر خطایی است، استفاده از این دستگاه بسیار پرفایده است. در ادامه شما را با مزیت های بتن ریزی ، آشنا می کنیم.

  • سطح صاف و صیقلی: استفاده از ماله پروانه ای برای بتن ریزی باعث صاف و صیقلی شدن سطح کف می شود. چرا که چرخش ماله پروانه ای، باعث توزیع یکنواخت بتن شده و تراکم بتن را نیز بهبود می بخشد.
  • کاهش زمان اجرا: ماله پروانه ای قادر به کاهش زمان بتن ریزی است. چرا که با توزیع سریع بتن و صاف کردن همزمان آن، دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای اجرای بتن ریزی نیست. این موضوع می تواند برای پروژه های بزرگ که نیاز به اجرای بتن در زمان محدود دارند، بسیار مهم باشد.
  • کاهش ناهمواری ها و نقاط ضعف بتن: بتن ریزی باعث توزیع یکنواخت بتن شده که این موضوع باعث بهبود کیفیت بتن می گردد و احتمال وجود نقاط ضعف و ناهمواری ها را به حداقل می رساند.

مراحل بتن ریزی کف با ماله پروانه ای چگونه است؟

بتن ریزی با ماله پروانه باید چه زمانی انجام شود؟

استفاده از ماله پروانه برای صاف کردن سطح بتن باید در زمان مناسب انجام شود. اگر به درستی زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نکنید، سطح کار دچار مشکل شده و ممکن است مجبور به بتن ریزی مجدد شوید. با توجه به شرایط آب و هوایی، باید زمان مناسبی برای استفاده از ماله پروانه ای انتخاب شود. پس از بتن ریزی، بتن شروع به خشک شدن و سفت شدن می کند. اما قبل از سفت شدن کامل و در مرحله «صافکاری» باید از ماله پروانه ای برای صاف کردن سطح استفاده گردد.

بسته به تجربه فرد اجرا کننده، بهترین زمان استفاده از ماله پروانه ای انتخاب خواهد شد. برای اینکه زمان صافکاری را تشخیص دهید، می توانید به آرامی چکمه خود را روی بتن فشار دهید. اگر بتن به چکمه نچسبید و فقط کمی فرو رفت، زمان صافکاری فرا رسیده است. اما در صورت چسبیدن بتن به چکمه، باز هم باید صبر کنید تا از ماله پروانه ای برای صاف کردن سطح استفاده نمایید. دقت داشته باشید که هوای بارانی می تواند باعث افزایش زمان خشک شدن و رسیدن به مرحله صافکاری شود. از این رو توصیه می گردد که بتن ریزی در آب و هوای غیر بارانی و کم رطوبت انجام گیرد.

فارکوهلدینگ در کنار شما برای اجرای انواع کفپوش

شرکت فارکوهلدینگ، یک شرکت ایرانی با هدف خودکفایی در زمینه اجرای انواع کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان است که توانسته از بهترین مواد اولیه با بهترین کیفیت برای تولید انواع کفپوش استفاده کند. در صورت نیاز به خرید و اجرای انواع عایق رطوبتی، می توانید از این شرکت و خدمات آن کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط