آب بندی یکی از اقدامات ضروری است که برای محیط‌های صنعتی و ساختمانی انجام می‌شود. آب بندی محیط‌های مختلف می‌تواند تاثیر زیادی برای جلوگیری از ورود رطوبت، آب و گرد و غبار به تجهیزات داشته باشد. از این رو انتخاب محصولات آب بندی مناسب اهمیت زیادی روی بهره وری نهایی محیط خواهد داشت. رزین های آب بندی نوع جدیدی از انواع رزین‌های موجود در بازار هستند که می‌توانند برای آب بندی حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرند. برای آشنایی با کاربرد این رزین‌ها و ویژگی‌های آن‌ها، این مقاله را بخوانید.

رزین های آب بندی چیست؟

«آب بندی» در واقع اصطلاحی است که برای عایق کاری رطوبتی استفاده می‌شود. هر زمانی که سطح مورد نظر در برابر رطوبت عایق شد، گویا آب بندی سطح انجام شده است. در این صورت سطح مورد نظر در برابر آب مقاوم است و قطرات آب بدون جذب در سطح، از روی آن حرکت می‌کنند. رزین های آب بندی، محصولاتی‌اند که می‌توانند برای آب بندی و عایق کاری ایمن در محیط استفاده شوند. رزین یک ماده ضد آب است که دارای ساختار و رنگ شفاف می‌باشد. از این رو اجرای آن در هر محیطی، بدون محدودیت خاصی امکان پذیر است.

موارد کاربرد رزین های آب بندی

متخصصان مختلف همواره بر این اصل که فضای مورد نظر که در معرض رطوبت و آب قرار می‌گیرد، عایق کاری شود تاکید دارند. از این جهت رزین‌هایی که برای آب بندی استفاده می‌شوند، می‌توانند کاربردهای مختلفی در صنایع ساختمان سازی و سایر صنایع داشته باشند. از جمله مهم‌ترین موارد کاربرد این رزین‌ها برای عایق کردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آب بندی فضای ساختمانی

در فضاهای ساختمانی آب بندی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب در مصالح استفاده شده تاثیر بسیار زیادی روی دوام این مصالح و استحکام آن‌ها خواهد داشت. آب بندی فضاهای ساختمانی معمولا در محیط‌های پر رطوبت از جمله حمام و سرویس بهداشتی انجام می‌شود. به گونه‌ای که امکان نفوذ آب و رطوبت وجود نداشته باشد.

آب بندی تجهیزات صنعتی

هر یک از تجهیزات صنعتی نیاز به آب بندی حرفه‌ای دارند. رزین های آب بندی می‌توانند با آب بندی و عایق کاری لوله‌ها، تجهیزات صنعتی برای انتقال سیالات و برق رسانی، عملکرد این تجهیزات را به بهترین شکل تامین کنند. فقط کافیست که مراحل آب بندی تجهیزات صنعتی به درستی و با پوشش دهی درست این تجهیزات انجام شود.

آب بندی استخر

استخرهای بتنی و سایر استخرها برای اینکه عملکرد مناسبی داشته باشند، نیاز به آب بندی خواهند داشت. رزین های آب بندی، برای آب بندی استخر به صورت شفاف و برای براق کردن کف استخر استفاده می‌شوند و می‌توانند زیبایی فوق العاده‌ای به استخر بدهند. علاوه بر این، از صدمه دیدن بتن و ساختار داخلی استخر جلوگیری خواهند کرد.

آب بندی مخازن بتنی و فلزی

عایق لوله‌های نفتی و مخازن باید انتظارات متخصصان را از نظر استحکام و ویژگی‌های ساختاری برطرف کند. برخی از انواع رزین‌های اپوکسی که با ترکیب پلیمرهای مختلف اجرا می‌شوند، می‌توانند برای آب بندی مخازن بتنی و فلزی انتخاب بسیار خوبی باشند. چرا که این محصولات در برابر ساییدگی، دماهای بالا و حتی اشتعال و آتش سوزی مقاوم‌اند و استحکام بسیار بالایی را در این شرایط از خود نشان می‌دهند.

موارد کاربرد رزین های آب بندی

ویژگی‌های رزین های آب بندی

رزین‌هایی که برای آب بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر ساختار، رنگ و میزان استحکام جزء بهترین متریال‌ها هستند؛ به گونه‌ای که می‌توان این رزین‌ها را حتی برای محیط‌های حساس به رطوبت نیز مورد استفاده قرار داد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رزین برای آب بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مقاومت بالا در برابر خوردگی

رزین که برای آب بندی استفاده می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. این نوع رزین به خوبی در برابر آسیب دیدگی، خوردگی و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از این رو در محیط‌های حساس، پر رفت و آمد و در معرض مواد شیمیایی اسیدی و بازی، می‌توان از این رزین برای آب بندی استفاده کرد.

ضد سایش و آسیب دیدگی

رزین‌هایی که برای آب بندی استفاده می‌شوند، ضد سایش و آسیب دیدگی‌اند. این رزین‌ها به راحتی آسیب نمی‌بینند و می‌توانند در برابر سایش و ضربه مقاوم باشند. از این رو اجرای آن‌ها در محیط‌های پر رفت و آمد نیز می‌تواند مزایای متنوعی را به همراه داشته باشد.

انعطاف پذیری بسیار بالا

رزین آب بندی انعطاف پذیری بالایی برای اجرا دارد. این رزین‌ها به دلیل دو جزئی بودن می‌توانند با یک جزء دیگر ترکیب شوند و ساختار بسیار مقاومی را به وجود آورند. از این رو انتخاب این رزین‌ها برای اجرا در محیط‌های مختلف می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

مقاومت بالا در برابر عوامل زیستی

عوامل زیستی از جمله جلبک‌ها، کپک‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر دیگر، می‌توانند روی برخی از مصالح تاثیر منفی داشته باشند. اما رزین‌های عایق به خوبی در برابر عوامل زیستی مقاوم‌اند و دچار تخریب در اثر این عوامل نخواهند شد.

کاملا شفاف و بدون رنگ

کاملا شفاف و بدون رنگ

یکی از ویژگی‌های برتر رزین های آب بندی، بدون رنگ بودن آن‌ها است. بسیاری از محصولات عایق از جمله عایق پلی اورتان رنگی دارای رنگ هستند و اجرای آن‌ها در هر محیطی امکان‌پذیر نیست. اما برخی از انواع عایق‌ها، مانند رزین اپوکسی بدون رنگ هستند و می‌توانند برای محیط‌های مختلف بدون محدودیت استفاده شوند.

تولید و اجرای رزین های آب بندی در فارکوهلدینگ

با توجه به نیاز پروژه‌های ساختمانی و صنعتی به انواع عایق، شرکت‌های مختلفی در کشور ایران اقدام به تولید و اجرای رزین های آب بندی و سایر محصولات عایق کاری مانند عایق پلی اوره سرد و گرم کرده‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. شرکت فارکوهلدینگ نیز از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه تولید انواع محصولات عایق است است که توانسته محصولات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه کند. در صورت نیاز به خرید مواد رزینی برای آب بندی و یا عایق پلی اورتان و اپوکسی، کافیست که با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید تا بهترین خدمات را به شما ارائه کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط