درب و پنجره‌های فلزی با وجود داشتن مقاومت مکانیکی بالا در برابر ضربه، سایش و عدم آسیب پذیری در شرایط مختلف، مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارند. همین موضوع باعث برآمدگی و کاهش کیفیت این پنجره‌ها می‌شود. رنگ پنجره آهنی محصولی است که می‌تواند به عنوان یک لایه محافظ روی سطح پنجره قرار بگیرد و از زنگ زدگی و آسیب دیدگی آن جلوگیری کند. اجرای رنگ درب و پنجره آهنی نیازمند تجربه، تخصص و رعایت یک سری نکات است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

هدف رنگ آمیزی پنجره آهنی

پنجره‌های آهنی با وجود استحکام بالا در برابر شرایط مکانیکی، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب ندارند. علاوه بر این ظاهر پنجره آهنی بدون رنگ آنقدر زیبا نیست که بتوان آن را به عنوان یک فریم زیبا در دکوراسیون داخلی شناخت. از این جهت از رنگ درب و پنجره آهنی برای رنگ آمیزی این پنجره‌ها استفاده می‌شود تا ضمن فراهم آوردن ظاهر زیبا، بتوان از مقاومت بالای فریم‌های درب و پنجره آهنی نیز بهره مند شد.

ویژگی‌های بهترین رنگ پنجره آهنی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید برای رنگ آمیزی درب و پنجره‌های آهنی به آن توجه داشت، انتخاب رنگ است. رنگ‌های زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانند بدین منظور روی فریم‌های فلزی اجرا شوند و زیبایی فوق العاده‌ای را نیز به همراه داشته باشند. در صورت نیاز به انتخاب بهترین رنگ برای پنجره‌های آهنی باید به ویژگی‌های زیر توجه داشته باشید.

  • ظاهر جذاب

رنگ استفاده شده برای پنجره آهنی باید ظاهر جذابی داشته باشد تا بتوان از زیبایی آن نهایت لذت را برد. این رنگ‌ها می‌توانند مات، براق و یا نیمه مات انتخاب شوند. ضمن اینکه باید هارمونی مناسبی با سایر اجزای ساختمان داشته باشند، لازم است که مناسب قرارگیری در درب و پنجره نیز باشند. به گونه‌ای که به راحتی و در اثر آلودگی دچار کثیفی نشوند.

  • مقاومت در برابر آب و رطوبت

رطوبت و آب دو عامل مخرب برای پنجره‌های آهنی هستند. به دلیل در تماس بودن این درب و پنجره‌ها با آب و رطوبت بسیار مهم است که رنگ انتخاب شده بتواند در برابر آب و رطوبت مقاومت کند. در غیر این صورت به راحتی دچار ورم کردگی می‌شود و کیفیت خود را از دست خواهد داد.

نحوه رنگ آمیزی پنجره آهنی

 

  • مقاومت خوردگی بالا

رنگ پنجره آهنی باید مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد. به گونه‌ای که در هنگام مواجهه با شرایط اسیدی و خورنده و مواد شیمیایی دچار خوردگی نشود و آسیب نبیند. ضد سایش بودن این رنگ‌ها نیز مهم است و باید در برابر گرد و غبار و ذرات معلق در هوا مقاومت کنند.

  • قابل شستشو

پنجره آهنی همواره در معرض آلودگی محیط زیست، دوده‌ها و گرد و غبار است. قابل شستشو بودن این رنگ‌ها از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های آن‌ها برای حفظ زیبایی است. در غیر این صورت، رنگ پنجره آهنی در زمان کوتاهی ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهد و نمای نامناسبی را برای ساختمان به همراه خواهد داشت.

بهترین رنگ برای پنجره و درب آهنی

بهترین رنگ درب و پنجره باید بتواند کلیه ویژگی‌های فوق را داشته باشد. رنگ روغنی در حال حاضر به عنوان بهترین رنگ برای این درب و پنجره‌ها است که ضمن داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت، قابل شستشو نیز هست. این رنگ‌ها با تنوع بسیار بالایی قابل اجرا روی فریم درب و پنجره‌ها هستند. همچنین می‌توانند زیبایی درب و پنجره‌های آهنی را چندین برابر کنند. رنگ روغنی بر پایه حلال‌های نفتی تولید می‌شود و با وجود اینکه زمان زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل خشک شود، اما دوام بسیار بالایی خواهد داشت.

نحوه رنگ آمیزی پنجره آهنی

پس از انتخاب رنگ مناسب برای درب و پنجره آهنی لازم است که رنگ آمیزی را به صورت حرفه‌ای انجام دهید. در اولین قدم آماده سازی سطح برای اجرای رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد. باید کل سطح آهن پنجره یکنواخت و دارای سطح صافی باشد. برای این کار می‌توانید سمباده را داخل آب ببرید و آن را مرطوب نمایید. سپس روی سطوح پنجره آهنی بکشید تا پستی‌ها و بلندی‌ها به طور کامل حذف شوند. در صورت نیاز می‌توانید از بتونه کشی برای پر کردن شیارها و سوراخ‌ها استفاده کنید. یک لایه آستر برای چسبندگی بهتر رنگ ساختمان روی پنجره آهنی بزنید و اجازه دهید خشک شود.

برای اجرای رنگ اصلی، ابتدا باید مشخص کنید که غلظت مناسب رنگ چقدر است. رنگ‌های غلیظ به صورت نقطه نقطه روی سطح می‌مانند و رنگ‌های رقیق نیز به سمت پایین شره می‌کنند. قبل از اینکه بخواهید روی پنجره رنگ را بزنید، روی یک سطح تست کنید و تا زمانی که مطمئن نشده‌اید رنگ غلظت مناسب ندارد، روی پنجره آهنی اجرا نکنید. در نهایت با قلمو و با دقت حداکثری به صورت یک طرفه رنگ آمیزی را انجام دهید. به گونه‌ای که کل سطح پنجره آهنی پوشانده شود. در صورت نیاز به اجرای رنگ به صورت چند لایه، لازم است که اجازه دهید لایه اول خشک شود و سپس لایه بعدی را اجرا کنید.

ویژگی‌های بهترین رنگ پنجره آهنی

نکات تکمیلی برای اجرای رنگ پنجره آهنی

انتخاب بهترین رنگ و پوشش دهی پنجره آهنی با این رنگ نیازمند توجه به نکات زیر نیز هست.

  • قبل از رنگ آمیزی فریم پنجره‌های آهنی، شیشه‌های داخلی را با پلاستیک یا روزنامه بپوشانید که لکه‌های رنگ روی آن‌ها نریزند.
  • برای رنگ آمیزی حرفه‌ای بهتر است که از چند قلمو برای رنگ کردن مناسب و یکدست استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از شره کردن رنگ باید حتما قلمو را به صورت سریع روی سطح حرکت دهید. در این صورت یکنواختی رنگ حفظ شده و رنگ دچار برامدگی نخواهد شد.
  • تا زمانی که مطمئن نشدید رنگ روی پنجره خشک نشده است، آن را در محل مورد نظر نصب نکنید.

فارکوهلدینگ؛ ارائه دهنده خدمات اجرای کفپوش و انواع عایق

در صورت نیاز به اجرای کفپوش اپوکسی و انواع عایق در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری و دریافت مشاوره برای انتخاب این محصولات، می‌توانید با شرکت فارکوهلدینگ در ارتباط باشید. این شرکت ایرانی با بهره گیری از تیم متخصص و باتجربه و استفاده از بهترین محصولات در تلاش است که خدمات حرفه‌ای را به مشتریان خود ارائه کند. همچنین محصولات تولید شده توسط این مجموعه با آخرین استانداردهای جهانی هستند تا نیاز به واردات این محصولات را به حداقل برسانند.

پست های مرتبط