عایق کاری محیط‌های مختلف به دلیل تاثیری که در دوام و جلوگیری از آسیب در آن محیط‌ها دارد، به یکی از الزامات مهم تبدیل شده است. عایق سفید، نوعی عایق ضد آب است که به خوبی در کف استخر و پشت بام اجرا می‌شود و می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند. این نوع عایق با کاهش انتقال حرارت، صوت و رطوبت در هر محیطی که اجرا شود، مزایای بسیار متنوعی را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با این نوع عایق و جزئیات آن، این مقاله را تا انتها بخوانید.

عایق سفید چیست؟

عایق یکی از انواع عایق‌های موجود در بازار است که به دلیل عملکرد بسیار عالی در برابر رطوبت، حرارت و همچنین آب، می‌تواند تاثیر زیادی روی جلوگیری از آسیب در محیط داشته باشد. عایق‌های سفید از ترکیبات مختلفی تشکیل شده‌اند تا بتوانند به خوبی روی سطح قرار بگیرند و با انعکاس نور از خود، از گرم شدن ساختمان عایق کاری شده جلوگیری کنند. چسب عایق به لطف داشتن قدرت چسبندگی بالا، تحمل نور خورشید و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، دوام بسیار زیادی در محیط داشته و می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن شود.

ترکیبات عایق سفید

ترکیبات عایق سفید به گونه‌ای انتخاب می‌شوند تا در نهایت این نوع عایق بتواند پوشش دهی بسیار خوبی روی سطوح داشته باشد و از هدررفت انرژی جلوگیری کند. این نوع عایق به دلیل داشتن رنگ سفید، نور را منعکس می‌کند و برخلاف ایزوگام، باعث جذب نور نخواهد داشت. تغییرات دمایی و گرمای شدید روی این نوع عایق تاثیر منفی نمی‌گذارد و همه این خواص را مدیون به کار رفتن ترکیبات شیمیایی زیر در این نوع عایق هستیم که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آلومینیوم اکسید (AL2O3)

آلومینیوم اکسید (AL2O3) یکی از انواع ترکیباتی است که می‌تواند در عایق سفید به کار برود. این نوع ترکیب به صورت یک پودر سفید و بدون رنگ استفاده می‌شود. اضافه کردن این ماده شیمیایی به عایق باعث می‌شود تا آن در برابر حرارت و الکتریسیته مقاومت بالایی از خود نشان دهد و جریان الکتریسیته را متوقف کند. این پودر سفید کننده به دلیل رنگ سفید بسیار خوب خود، برای بازتاب مقدار زیادی نور خورشید مفید است. از این رو برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دما در یک محیط، این ماده شیمیایی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

  • تیتانیوم دی اکسید (TIO2)

تیتانیوم دی اکسید (TIO2) می‌تواند برای ساخت انواع عایق بام و استخر سفید استفاده شود. این ماده خاصیت سفید کنندگی داشته و به بازتاب بهتر نور خورشید کمک می‌کند. از این نوع ماده می‌توان برای مواقعی که الکتریسیته و حرارت نیاز به عایق کاری دارند، استفاده کرد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده، می‌توان به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و پایداری حرارتی اشاره کرد.

  • سیلیکات آلومینیوم (AL2SIO5)

این ماده شیمیایی به عنوان یک عایق حرارتی شناخته می‌شود. از این رو می‌توان با اضافه کردن این ماده به عایق، میزان مقاومت آن را در برابر نفوذ گرما و سرما افزایش داد. ویژگی این عایق حرارتی مقاومت بالای آن در برابر حرارت و الکتریسیته است. از این رو می‌توان برای متوقف کردن انتقال حرارت و برق از این نوع ماده در عایق استفاده کرد.

  • کلسیم کربنات (CaCO3)

کلسیم کربنات (CaCO3) یکی دیگر از ترکیبات عایق سفید است که می‌تواند با خاصیت سفید کنندگی خود، رنگ عایق را سفیدتر کرده و باعث بازتاب نور خورشید به بهترین شکل شود. این ماده یک عایق الکتریکی و حرارتی به صورت همزمان است. از این رو با اضافه کردن آن به عایق، می‌توان شاهد افزایش مقاومت حرارتی و الکتریکی بود.

  • باریم سولفات (BaSO4)

باریم سولفات یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی در این نوع عایق است. برای ایجاد رنگ سفید از این ماده استفاده می‌شود. قدرت سفید کنندگی باریم سولفات بسیار زیاد است و می‌توان آن را در مقایسه با سایر ترکیبات شیمیایی، انتخاب قوی‌تری برای سفید کردن عایق شناخت.

عایق رطوبتی سفید آکریلیک

انواع عایق سفید

عایق رطوبتی سفید را می‌توان از نظر مواد تشکیل دهنده و همچنین ساختار به دو دسته پلیمری و آکریلیک تقسیم بندی کرد. هر دوی این عایق‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت و الکتریسیته دارند؛ اما مانند هر نوع عایق دیگری ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خودشان را خواهند داشت.

عایق رطوبتی سفید پلیمری

عایق رطوبتی سفید پلیمری مانند عایق پلی اوره سرد به صورت سرد قابل اجرا بوده و از ترکیب پلیمرهای ضد آب تشکیل می‌شود. این نوع عایق می‌تواند تغییرات جوی را به بهترین شکل تحمل کند و بدون هیچ آسیبی، ساختار مناسب خود را حفظ کند. این نوع عایق بر پایه آب بوده و غیر قابل اشتعال است. هیچ گونه نشتی در صورت اجرای درست آن در محیط ایجاد نمی‌شود. عایق پلیمری سازگاری خوبی با شرایط محیط زیست داشته و باعث آسیب به آن نخواهد شد. یکی از نقاط ضعف این نوع عایق، نیاز به عمل آوری آن است. از این رو سطح باید مرطوب نگه داشته شود.

عایق رطوبتی سفید آکریلیک

عایق سفید آکریلیک از رزین‌های آکریلیک ساخته می‌شوند. این نوع عایق نیز به صورت سرد قابل اجرا است و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی از خود نشان می‌دهد. انعطاف پذیری بالای این نوع عایق ضد آب و همچنین قابلیت اجرای سریع و ساده آن، از جمله مزیت‌های این نوع عایق محسوب می‌شوند. عایق آکریلیک در برابر نور خورشید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. عایق آکریلیک کمی آلودگی محیط زیست را به همراه دارد. از این رو در هنگام استفاده از آن باید حتما از تجهیزات مناسب مانند ماسک، دستکش و تهویه محیط استفاده شود.

عایق رطوبتی سفید پلیمری

مزایای عایق سفید

عایق سفید به دلیل داشتن ویژگی‌های برتر نسبت به سایر عایق‌ها از جمله ایزوگام و قیرگونی، توانسته جایگزین آن‌ها شود. به طوری که در حال حاضر در استخر، پشت بام و فضاهای مختلف، می‌توان از این نوع عایق به جای عایق استخر سیمانی استفاده کرد و از ویژگی‌های برتر آن بهره مند شد. از جمله مزیت‌های عایق سفید بام و استخر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مقاومت بالا در برابر اشعه UV
  • مقاومت بسیار بالا در برابر گرد و غبار
  • قابلیت تعمیر فوری، آسان و حرفه‌ای در صورت خرابی
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • چسبندگی بسیار بالا مانند رزین اپوکسی کفپوش
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات جوی
  • اجرای آسان و سریع
  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی
  • وزن بسیار سبک نسبت به سایر عایق ها

فارکوهلدینگ؛ ارائه دهنده انواع عایق سفید و رطوبتی

فارکوهلدینگ به عنوان تولید کننده انواع کفپوش پلی یورتان و اپوکسی، امکان خرید انواع عایق را با بهترین کیفیت فراهم کرده است. در صورت نیاز به عایق کاری محیط با توجه به نیاز آن محیط، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم در این مورد به شما ارائه شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط