در صنعت ساختمان سازی، از مصالح مختلفی برای افزایش مقاومت و رسیدن به نتیجه عالی استفاده می‌شود. ترکیبات به کار رفته در بسیاری از این مصالح پلیمرها هستند که نه تنها با قیمت ارزان و مقرون به صرفه قابل سفارش‌اند، بلکه می‌توانند نسبت به سایر مصالح مقاومت و دوام بیشتری از خود نشان دهند. الیاف ژئوتکستایل از جمله الیاف‌هایی‌اند که مانند الیاف شیشه و سنگ برای ساختمان سازی و افزایش مقاومت در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند. برای آشنایی با این ماده پلیمری، کاربردها و ویژگی‌های آن، این مقاله را بخوانید.

معرفی الیاف ژئوتکستایل

الیاف ژئوتکستایل (Geotextile fibers) برای اولین بار در دهه 1950 برای ایجاد شرایط کنترل فرسایش مورد استفاده قرار گیرد. این الیاف محصولاتی‌اند که از پلیمرهای مصنوعی مانند پلی استر، پلی پروپیلن و سایر پلیمرها ساخته می‌شوند. این نوع الیاف، کاربردهای متنوعی در مهندسی ژئوتکنیک دارد و می‌تواند به شکل یک پارچه بافته شده یا نشده در محیط مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این نوع الیاف، لایه‌های پلیمری‌اند که می‌توانند برای تسطیح و تحکیم زمین‌هایی که در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند.

الیاف ژئوتکستایل دارای ساختار متخلخل هستند از این رو برای حفظ مویینگی و جذب آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تخلخل در این الیاف، می‌توان شاهد تحمل فشار و ضربات متعدد، جذب قیر و مهم‌تر از آن، عبور انتخابی سیالات بود. در سال‌های اخیر این الیاف با پیشرفت زیادی تولید شدند و برای طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله مهندسی عمران، ساخت جاده‌ها، خاکریزها، فرودگاه‌ها، راه آهن‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع الیاف می‌توانند برای طیف وسیعی از محصولات مختلف ساخته شوند و کاربرد کامپوزیتی نیز داشته باشند.

الیاف ژئوتکستایل از چه جنسی است؟

این الیاف می‌تواند با سه نوع پلیمر پلی پروپیلن، پلی استر و پلی اتیلن ساخته شود و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

  • الیاف ژئوتکستایل پلی پروپیلن: این نوع الیاف استحکام و دوام بسیار بالایی دارند و می‌توانند برای کاربردهای مختلف مناسب باشند.
  • الیاف ژئوتکستایل پلی استر: این نوع الیاف مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته و برای مواقعی که این الیاف در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، بسیار مناسب است.
  • ژئوتکستایل پلی اتیلن: این نوع الیاف انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و برای مواقعی که نیاز به اجرای این الیاف با انعطاف پذیری بالاست، مناسب است.

ویژگی‌ها و خصوصیات الیاف ژئوتکستایل

ویژگی‌ها و خصوصیات الیاف ژئوتکستایل

الیاف ژئوتکستایل به واسطه داشتن خصوصیات خاص می‌تواند در صنعت ساختمان سازی نقش بسیار مهمی را ایفا کند. این الیاف برخلاف قیمت مناسب و وزن سبک، مقاومت کششی بسیار بالا و طول عمر بالای 30 سال دارد. همچنین می‌تواند در برابر پوسیدگی، آسیب و مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی مقاومت خوبی از خود نشان دهد. خاصیت ارتجاعی این نوع الیاف باعث می‌شود تا امکان اجرای آن در محیط‌های مختلف به بهترین شکل وجود داشته باشد.

تراکم پذیری این الیاف باعث شده تا عملکرد بسیار خوبی در هنگام قرارگیری در شرایط خاص داشته باشند. همچنین این الیاف مقاوم در برابر سایش است و با انسجام بالا به دلیل داشتن الیاف با طول کوتاه، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد. از این الیاف با توجه به ویژگی‌های خاص ذکر شده، در صنایع ساختمان سازی به بهترین شکل استفاده می‌شود.

انواع الیاف عایق ژئوتکستایل

الیاف عایق ژئوتکستایل مانند عایق پلی اوره سرد و گرم به دو دسته تقسیم بندی می‌شود. این نوع الیاف می‌توانند به صورت بافته شده یا نشده مورد استفاده قرار گیرند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

ژئوتکستایل بافته نشده

ژئوتکستایل بافته نشده یکی از انواع الیاف‌هایی است که با برش‌های کوتاه و به طور درهم با یکدیگر آمیخته شده است. یعنی توده‌هایی از الیاف با استفاده از اتصال حرارتی، مکانیکی سوزنی، شیمیایی و یا ترکیبی از این روش‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خصوصیت الیاف باعث شده تا مقاومت این نوع عایق در مقابل پاره شدگی از نوع بافته شده بیشتر باشد.

در صورتی که این الیاف بافته نشده با روش پرس حرارتی و کلندر تولید شوند، می‌توان آن‌ها را با نام فیلتر خاک مورد استفاده قرار داد. فیلتر خاک در مقایسه با نوع قبلی، دارای خواص مکانیکی بهتری است. خهمچنین قابلیت عبور انتخابی را دارا است و می‌تواند برای پروژه‌های مختلفی از جمله روف گاردن، از این محصول استفاده کرد و مانع از عبور خاک می‌شود و آب را به شکل ساده و راحت، هدایت و خارج می‌کند.

 ژئوتکستایل بافته شده

الیاف ژئوتکستایل بافته شده نوع دیگری از محصولات عایق است که از یک لایه پارچه با تار و پودهای خاص تشکیل می‌شود. این نوع محصول با ماشین‌های بافندگی به صورت دو مجموعه نخ عمود برهم تار و پود بافته می‌شود. ژئوتکستایل‌های بافته نشده به دلیل اینکه دارای فضای خالی بسیار زیاد و مقاومت بالایی هستند، خاصیت فیلتر بیشتری دارند. ظاهر این عایق‌ها مشابه با پارچه‌های نمدی است و به دلیل نامنظمی که در تار و پود دارند، می‌توانند استحکام خوبی را از خود نشان دهند. از این نوع الیاف برای کنترل فرسایش، فیلتراسیون، جداسازی و حفاظت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع الیاف عایق ژئوتکستایل

قیمت هر متر مربع ژئوتکستایل

قیمت هر متر مربع ژئوتکستایل یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید این محصولات است. به طور کلی، مواد اولیه به کار رفته برای ساخت این نوع الیاف، تاثیر زیادی روی بهای تمام شده آن دارد. به گونه‌ای که هر سه نوع الیاف ذکر شده دارای ساختار متفاوتی‌اند و قیمت آن‌ها نیز با هم متفاوت است. همچنین نوع بافته شده یا نشده این الیاف نیز دارای قیمت مختلفی‌اند. از این رو باید با توجه به ساختار این نوع عایق، قیمت آن را از مراکز فروش عایق پلی اورتان و سایر عایق‌ها استعلام گرفت.

فارکوهلدینگ؛ بهترین مجری عایق‌های ساختمانی و صنعتی

الیاف ژئوتکستایل محصولی جدید برای عایق کاری حرارتی و رطوبتی است که می‌تواند عملکرد مناسبی را در ساختمان‌ها و محیط‌های صنعتی داشته باشد. این الیاف در برابر رطوبت مقاوم‌اند و حرارت را از خود عبور نمی‌دهند. می‌توان برای اجرای این نوع عایق و سایر عایق‌ها، از شرکت فارکوهلدینگ که تولید کننده و مجری عایق‌های ساختمانی و صنعتی است کمک گرفت. این شرکت با ارائه انواع کفپوش ضد ضربه اپوکسی، پلی اورتان و سایر عایق‌ها، نقش مهمی را در خودکفایی کشور ایران برای تولید محصولات مختلف ایفا کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط